Snart

Idag är det dan före dan. För snart får jag träffa mina elever efter en sommarledighet. Det är lite pirrigt faktiskt. Vi kommer vara en 1-3 med 10 elever och två av eleverna är nya på skolan. Jag har jobbat som lärare sedan augusti 2011 men det är pirrigt ändå att börja ett nytt läsår. Jag funderar på vad vi ska göra i morgon. Samlas i lilla gruppen och säga hej innan vi samlas i storgruppen (F-3) och har vårt upprop. Vi ska pyssla muggar och leka med fallskärmen.

Efter rasten ska vi samlas i lilla klassen igen och då kommer den stora frågan; prata om sommarlovet eller inte? Det pågår en ständig diskussion i pedagog/föräldrar-världen som jag fullkomligt förstår. Barn har olika förutsättningar när det kommer till aktiviteter under sommaren och det är svårt att komma tillbaka och berätta att ”Jag har spelat fotboll på gården hela sommaren” när många har rest världen runt. Barnen kommer att prata om sitt sommarlov vare sig vi vill eller inte och egentligen handlar det väl om att jag som pedagog leder samtalet och inte värderar det ena högre än det andra. För det är helt ok att ha spelat fotboll på gården hela sommaren eller om man åkt till Grekland på solsemester. Sommaren ligger inte i de stora grejerna utan i de små detaljerna. Jag tänkte att eleverna ska få berätta om sin sommar genom olika frågor (idén har jag fått från Anne-Marie Körling):

  • Berätta om en glass du ätit?
  • Har du fått några myggbett i sommar?
  • Vad var det godaste du åt i somras?
  • Har du läst någon bok i sommar?
  • Har du badat i sommar?
  • Har du åkt buss i sommar?
  • Har du hoppat i vattenpölar i sommar?
  • Har du legat på gräset och tittat på molnen i sommar?
  • Har du spelat fotboll i sommar?
  • Har du gungat i sommar?

Vad gör ni första dagen på terminen?

20140212-101954.jpg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *