Praktisk matematik

Idag behövde jag och min kollega hjälp att räkna alla våra klossar. Det var det jag sa till eleverna. Så klart att de ville hjälpa till! Så jag hällde ut alla klossar på golvet och uppgiften var att räkna dessa för att se om vi behövde köpa in nya.

2014-08-28 08.42.10

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7… Efter några försök så insåg de att det var väldigt jobbigt att räkna dom en och en. Någon föreslog att de skulle räkna 2, 4, 6, 8 men det var också ganska jobbigt. Efter lite diskuterande kom de på att de skulle göra 10-hopp och efter ytterligare lite fundering och hjälp så kom de på att de skulle sätta ihop klossarna till 10-stavar och sedan räkna.

2014-08-28 08.58.48

 2014-08-28 09.15.51  2014-08-28 09.20.21

När vi satt ihop alla i 10-stavar fick eleverna uppskatta hur många klossar vi hade, svaren skilde sig åt. Det var allt från 1000 till 244 miljoner. Efter uppskattningen hade vi en lång diskussion om hur vi skulle göra. Det var väldigt intressant och jag fick en ganska tydlig bild över hur mycket eleverna förstått av tiotal och gruppering. Det hela slutade med att jag och fritidspedagogen ledde eleverna inpå 100-stavar och därefter hade vi räknat ut att vi hade 949 klossar och absolut inte behövde köpa nya.

2014-08-28 09.53.16

I morgon är det dags för mattelektion igen och då är planen att bygga vidare på dagens lektion. Titta på gruppering och hur vi kan göra när vi ska räkna ett stort antal saker.

20140212-101954.jpg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *