Thumbs up

Vi har i arbetslaget bestämt oss för att byta handuppräckning mot en tumme. Att räcka upp handen och dessutom skaka på den samtidigt för att fröken absolut ska se att man vill säga något gör att man 1) glömmer lyssna på fröken eller kamraterna, och 2) får alla andra att titta på en. Vi bestämde oss därför att införa ”tummen upp”. Vill man säga något så sätter man tummen på knät eller tummen på bänken. Samma tumme använder vi också när vi gör en uppgift och eleven är klar, då sätter man en tumme på knät eller en tumme på bänken. Det är en liten rörelse som vi ser direkt men som inte stör klasskamraterna. Vi har i detta också gjort en skylt där det på ena sidan är just en tumme upp och på andra sidan är två ögon och ett öra. När ögon och öra visas så betyder det att man ska titta och lyssna, när tummen visas får man ställa frågor eller göra kommentarer. Det fungerar bra, vi känner att vi får en mer fokuserad grupp och frågorna och kommentarerna blir mer relevanta när de lägger energi på att lyssna istället för att sitta och vifta med handen.

Hur gör ni i klassrummet?

20140212-101954.jpg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *